Op dit moment kun je problemen ervaren met het plaatsen van een bestelling. Klik hier voor meer informatie

4 hartelijke tips voor grootse gastvrijheid

Gastvrijheid is een groot goed, zeker in de zorg. Je wilt dat de bewoners zich welkom, geliefd en thuis voelen. En omdat elke bewoner anders is, is het belangrijk om rekening te houden met zijn of haar individuele wensen en behoeftes én om persoonlijke aandacht te geven. Met deze gastvrije tips creëer je een fijne sfeer in jouw zorginstelling en voelen de bewoners zich vast helemaal op hun plek.

1. Geurig ontvangst

Ontvang de bewoners met een heerlijke geur. Geuren hebben namelijk invloed op hoe welkom iemand zich voelt. Veel mensen associëren de geur van taart en koffie met gezelligheid en dat is natuurlijk precies de sfeer die je wilt creëren. Heb je geen tijd om zelf een taart te bakken? Dan kun je een taart afbakken of een geurkaars met taartgeur aansteken. En natuurlijk wil het oog ook wat. De vorm van een hart geeft de bewoners eveneens een warm en welkom gevoel. Bak bijvoorbeeld een hartvormige taart of serveer hartvormige chocolaatjes bij de koffie.

2. Onbegrensd feest

In Nederland zijn we gewend de Nederlandse en christelijke feestdagen te vieren. Maar een kwart van de Nederlandse bevolking heeft een migratieachtergrond en een deel daarvan viert eigen culturele en religieuze feestdagen. Als je weet welke andere feestdagen de bewoners vieren, kun je hier wat aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld door de bewoner een fijne feestdag te wensen en er even over te praten of door er tijdens de avondmaaltijd bij stil te staan. Ook voor de andere bewoners kan het goed zijn om iets van andere feestdagen mee te krijgen. Dit kan alle bewoners dichter bij elkaar brengen en het gevoel van eenzaamheid verminderen.

3. Lievelingsgerecht

Als je weet wat bewoners het allerliefst eten dan kun je ze verrassen met hun lievelingsgerecht. Het is ook leuk om alle lievelingsgerechten te verzamelen en er op een vaste dag van de week één te kiezen. Wedden dat ze daar allemaal van smullen?

4. Last best

Mensen hebben de neiging het laatste deel van een ervaring het beste te onthouden. Hoe leuk een activiteit, festiviteit of samenkomst ook is, het is pas een succes als het einde ook goed is. Besteed daarom voldoende aandacht aan een gastvrije afsluiting en zorg ervoor dat de bewoners vertrekken met een blij en positief gevoel. Neem persoonlijk afscheid van de bewoner, bedank hem of haar voor de deelname en laat zo voelen dat je zijn of haar aanwezigheid waardeert.