Variatie voor iedere dag – menurichtlijnen

variatie-voor-iedere-dag-menurichtlijnen thumbnail

Elke dag weer iets anders op tafel zetten. We weten dat het niet altijd even gemakkelijk is. Je wilt bewoners graag een gevarieerd menu voorzetten. Dat bestaat uit alle belangrijke voedingsstoffen die ook wel voorkomen in de bekende schijf van vijf. Voor de vitaliteit van bewoners is die essentieel voor een gezonde basis. Wat zijn dan de richtlijnen voor een gevarieerd menuplan? Een weekmenu vol variatie en voldoende voedingsstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Met onze handige recepten bieden we je extra handvatten.

Groente en fruit:
Uiteraard mag dit nooit ontbreken in een gezond voedingsschema. De bekende 2 stuks fruit per dag is goed haalbaar wanneer je dat als tussendoortje aanbiedt of bij het dessert toevoegt. Voor vitamines is het belangrijk om bewoners minimaal 4x per week verse groente voor te zetten. Uit blik of uit de diepvries kan ook, maar probeer dat te beperken tot een minimum van 3 keer per week. 
Voor een gevarieerde maaltijd met groente kun je ook denken aan een goed gevulde omelet! Bekijk hier het recept: omelet met champignons.

Vlees en vis:
Het is belangrijk dat ouderen voldoende eiwitten binnen krijgen voor energie en sterke gewrichten. Dit zit voornamelijk in dierlijke producten zoals eieren, vlees en vis. Wij adviseren daarom minimaal 1x per week verse vis te eten minimaal 2x per week kip.
Probeer worst, slavink, gehakt, speklappen of tartaar te beperken tot maximaal 2x per week.

Koolhydraten:
Aardappelen, pasta of rijst zijn onmisbare koolhydraten, maar ook hier zit een maximum aan voor een gezond voedingspatroon. Stel het weekmenu voor je cliënten samen met 1x per week rijst en pasta in plaats van aardappelen. Af en toe een frietje of gebakken aardappelen is natuurlijk ook lekker, maar probeer dit te beperken tot 1x per week. 
Tip voor een lekker en gezond recept: gestoofd sukadelapje met bloemkool.

Speciale maaltijden:
Soepen, stoofschotels of stamppotten zijn vast en zeker favoriet. Probeer daarom maximaal 1x per week stamppot te maken voor bewoners en maximaal 1x per week een soep of stoofschotel op tafel te zetten. Probeer eens deze lekkere stamppot:andijviestamppot.

Zoetigheid:
Varieer in toetjes door er diverse stukjes vers fruit aan toe te voegen. Ook kun je verschillende zachte zoetigheden serveren. Denk aan pudding, vla, mousse of ijs die je kunt combineren. Voor een beperking in onnodige extra’s kun je toetjes ook makkelijk zelf maken!

Planning is het halve werk
Probeer een vaste dag in de week te prikken om een weekmenu samen te stellen. Zo krijg je er een vast ritme in en kun je beter vooruit kijken. Je weet dan zeker dat je bewoners niks uit de schijf van vijf hoeven te missen. Inspiratie nodig? Bekijk hier alle recepten.

Menuplan

Groente en fruit:
Minimaal 4x per week verse groente
Maximaal 3x per week groente uit blik of diepvries
2 stuks fruit per dag

Vlees en vis:
Minimaal 1x per week verse vis
Minimaal 2x per week kip
Maximaal 2x per week worst, speklappen, slavink, gehakt of tartaar

Koolhydraten:
Maximaal 1x per week pasta in plaats van aardappelen
Maximaal 1x per week rijst in plaats van aardappelen
Maximaal 1x per week gebakken aardappelen
Maximaal 1x per week friet

Speciale maaltijden:
Maximaal 1x per week soep of stoofschotel
Maximaal 1x per week stamppot