5 tips om bewust voor goed eten en drinken te kiezen

5-tips-om-bewust-voor-goed-eten-en-drinken-te-kiezen thumbnail

De feestmaand is voorbij, maar de drukte houdt aan. Zeker met de huidige lockdown en het aantal coronagevallen. De werkdruk is ontzettend hoog en voorlopig zal dat helaas zo blijven. Hierdoor is het soms lastig om voldoende aandacht te besteden aan goed eten en drinken. De vraag is dus hoe je bewust voor gezonde voeding kunt kiezen, waarvan de bewoners genieten, zonder dat het jou te veel tijd kost. Met deze 5 tips lukt dat zeker!

1. Beperk de voorbereidingstijd

Voordat je aan het echte koken toekomt, ben je vaak al een tijd bezig met het voorbereiden van de maaltijd: groente snijden, vlees of vis marineren en de aardappels schillen. De voorbereiding kost een stuk minder tijd als je je een handje laat helpen. Voorgesneden groenten, gemarineerd vlees en voorgeschilde aardappels, het bespaart je veel tijd en is even lekker én gezond.

2. Maak een dubbele hoeveelheid

Ook het koken kan een flinke klus zijn, helemaal voor een grote groep. Door de hoge werkdruk schiet het maken van een warme maaltijd er misschien weleens bij in of je weet niet waar je de tijd vandaan moet halen om gezond te koken. Op deze dagen is het superhandig om een maaltijd achter de hand te hebben. Maak bijvoorbeeld een dubbele hoeveelheid bolognesesaus en vries de helft in. Zo kun je op de drukste momenten toch een verantwoorde maaltijd serveren.

3. kies voor convenience

Convenience maaltijden zijn een goed alternatief. Onze koks staan namelijk elke dag in de keuken om lekkere en gezonde maaltijden te bereiden. Ga je voor convenience, dan heb je de keuze uit een grote variatie aan drievaksmaaltijden of maaltijdcomponenten. Een drievaksmaaltijd kun je na het regenereren meteen serveren. En met de maaltijdcomponenten kun je toch een eigen draai geven aan de maaltijd. Bijvoorbeeld door er appelcompote, jus, verse kruiden en andere smaakmakers aan toe te voegen.

Teaser

4. Koop slim in

Januari is een nieuwe start en dus een goede tijd om weer slim, bewust en gezond inkopen te doen. Dit kan door te kiezen voor seizoensproducten, voor producten van een huismerk (link naar assortiment) en voor producten die je in verschillende gerechten kunt gebruiken, zoals courgette en uien. Op deze manier bespaar je kosten en serveer je tegelijkertijd een gezonde maaltijd. Met recht een win-winsituatie!

5. Maak samen een menuplanning

Kom je er zelf niet helemaal uit? Maak dan met je collega’s een menuplanning. Twee (of meer) weten meer dan één! Welke maaltijd ga je op welke dag klaarmaken en welke ingrediënten heb je daarvoor nodig? Een menuplanning biedt naast structuur voor de maaltijden ook rust voor jezelf. En door het gezamenlijk te doen, komen jij en je collega’s vast elke keer op lekkere en gezonde ideeën.

Bekijk ook