Blijf in beweging

blijf-in-beweging thumbnail

Bewegen is gezond, zeker als we ouder worden. Dagelijks bewegen is één van de belangrijkste sleutels tot een gezonde levensstijl. Naast fysieke voordelen heeft bewegen ook psychische en sociale voordelen. Bewoners in beweging houden is daarom erg zinvol. Zeker in deze bijzondere tijd, waarin beweging ook als afleiding kan werken!

Positieve effecten van bewegen
In de tijden dat we voornamelijk binnen zitten en weinig uitstapjes kunnen maken is in beweging blijven nog belangrijker geworden. Het levert namelijk een positieve bijdrage aan de mentale gesteldheid van bewoners.

Om te beginnen heeft bewegen een ontspannend effect op je geest. Het vermindert stress en kan er zelfs voor zorgen dat bewoners er beter door gaan slapen. Bovendien zorgt beweging er ook voor dat spieren en botten sterk blijven. Een fysiek sterker lichaam maakt de kans op vallen kleiner. Heel veel voordelen dus.

Vaste prik
Volgens het Voedingscentrum dienen ouderen minstens 150 minuten per week lichaamsinspanning te hebben, verspreid over diverse dagen. De richtlijn is om minimaal 30 minuten per dag beweging aan te houden. Dit lijkt mee te vallen, maar toch wordt dit dagelijkse portie beweging regelmatig vergeten of niet behaald.

Ook in deze tijd, waar bewoners meer op hun kamer zullen zitten is bewegen extra belangrijk. Prik daarom elke dag een vast moment, samen met de bewoners, om even in beweging te komen. Als vaste routine van de dag wordt het een stuk makkelijker om dagelijkse beweging vol te houden.

Beweegtips
We snappen dat bewegen niet voor iedere bewoner even makkelijk is, maar alle beetjes helpen. We geven je een aantal tips om bewoners in beweging te krijgen én te houden:

  1. Benen heffen: laat een bewoner in de stoel vijf keer elk been optillen.
  2. Armen strekken: zet een kopje koffie net buiten handbereik zodat de armen net iets verder opgetild en gestrekt moeten worden.
  3. Daag iemand uit om vaker uit de stoel op te staan.
  4. Muziek brengt mensen in beweging. Zet een muziekje op en swing zelf een beetje mee.
  5. Zet eens een beweegprogramma aan. Goed voorbeeld doet volgen, mogelijk doen bewoners vanzelf mee.
  6. Laat een bewoner zichzelf zoveel mogelijk aankleden. Het duurt wat langer of de kleding zit misschien niet helemaal zoals het hoort. Maar dat weegt niet op tegen de beweging die een bewoner hierdoor krijgt.

De rol van gezond eten
Naast bewegen is gezond eten natuurlijk ook belangrijk om fit te blijven. Voedingsstoffen zoals calcium (kalk) en vitamine D dragen bij aan het behoud van sterke botten. Verder ondersteunen ook eiwitten de spieren. Voor ouderen is dit extra belangrijk omdat onze botten brozer worden als we ouder worden en spieren daardoor minder sterk.

Naast bewegen als dagelijkse activiteit, zijn de mooie eetmomenten van de dag dus net zo belangrijk. Wil je hier hulp bij, of heb je advies nodig? Aan Tafel denkt graag met je mee. Neem contact met ons op.

 

bronnen:
Voedingscentrum
Voeding in de zorg
CM

Wil je ook profiteren van de voordelen van Aan Tafel?

Bekijk ook